Her birey yeni girdiği ortamda uyum sağlamakta zorlanmaktadır. Sadece çocuklar değil, yetişkinler de alışık olduğu bir ortam dışarısında ve tanımadığı kişilerin içinde olduğunda kaygı duyabilmektedir ve alışmakta zorlanabilmektedir. Okula uyum süreci haricinde okul öncesi dönemde sıklıkla karşılaşılan süreç ise yaz okulu dönemidir. Yaz okuluna dahil olan çocuklar hali hazırda bir okula gidiyor olsalar dahi yaz okullarına başladıkları süre zarfında uyum konusunda sıkıntı yaşamaları normal karşılanmaktadır. Yaz okulunda uyum problemi yaşanmasının birçok nedeni bulunmaktadır ve aslında bu sebepler de birbirleri ile ilişki içerisindedir. Yeni bir ortam, yeni bir sistem, yeni öğretmenler ve arkadaşlar çocuklar için zorlayıcı olabilmektedir. Çocuk alışmış olduğu okula, sisteme, öğretmenlerine ve arkadaşlarından uzaklaşmış olmasıyla birlikte kaygılı davranışlar gösterebilmektedir. Bu uyum sürecinin zorluğu ve uzunluğu 3 boyutlu olarak ele alınabilmektedir: çocuk, okul ve aile ortamı. Bu üç faktör uyum döneminde birbiri ile ilişkili şekilde seyreder ve çocuğun uyumunu kolaylaştırır veya zorlaştırır.
Yeni Ortam
Çocuk alışmış olduğu öğretmen ve arkadaşlarından uzaklaşmış olmuş düşüncesi ile iç içedir. Ailesinden sonra güvendiği öğretmen, arkadaşları ve okulu yerine başka bir ortam yerini almasıyla birlikte çocukta kaygı tekrar oluşmaya başlar. Çocuklar girdiği yeni ortamlarda kendilerini istedikleri gibi gösteremeyebilirler hem potansiyellerini ortaya koyamadıkları için hem de arkadaşlarına ve öğretmenlerine kendilerini rahat şekilde tanıtamadıkları için kaygılanırlar. Bu gibi durumlarda uyum süreci zorlaşabilmektedir.
Yeni Sistem
Genel anlamıyla eğitim şekilleri aynı gibi olsa da her okulun kendi içinde oluşturduğu kurallar sistemi, öğretmenlerin sınıf içerisindeki düzeni, rutinler farklıdır; bu gibi durumlarda çocuk karşılaştırma içine girer ve bu yeni düzeni garipseyebilmektedir. Çocuk alışmış olduğu eski rutinini devam ettirmek isteyebilirler ve kurallara uymayabilir bu durum da yine okula uyum sürecini zorlaştırmaktadır.
Yeni Öğretmen
Genel anlamıyla eğitim şekilleri aynı gibi olsa da her okulun kendi içinde oluşturduğu kurallar sistemi, öğretmenlerin sınıf içerisindeki düzeni, rutinler farklıdır; bu gibi durumlarda çocuk karşılaştırma içine girer ve bu yeni düzeni garipseyebilmektedir. Çocuk alışmış olduğu eski rutinini devam ettirmek isteyebilirler ve kurallara uymayabilir bu durum da yine okula uyum sürecini zorlaştırmaktadır.
Bu üç önemli nokta haricinde ailenin okul hakkındaki tutumu ve davranışları, çocuk ile bunu konuşmuş olması da uyum sürecinin bir diğer önemli parçasıdır. Ailenin duyduğu kaygıyı çocuğa yansıtmaması, süreci daha önce çocukla paylaşmış olması çocuğun zihninde oluşacak olan resmi daha net şekilde görmesini sağlayacaktır. Aynı zamanda ailenin göstermiş olduğu güvenli tavırlar çocuğun da kaygısını azaltacak ve okul hakkındaki olumsuz düşünceleri en aza indirecektir. Okula başlangıçtan sonra hem aile için hem de çocuk için özellikle ilk iki hafta alışma ve izleme sürecidir. Aile ve çocuk belli bir rutin içerisinde okula gidip gelse de aslında bir yandan da okulu izler ve sistemi anlamaya çalışırlar. Var olan düzene alışma, rutinleri yapma ve bunu devam ettirme ilk hafta sonrasındaki hafta için uyum sürecini artırmaktadır. Bu sebeple yeni okula başlayan bir çocuk özellikle ilk haftalarda yeni ortam, yeni sistem, yeni öğretmenlere karşı kaygılı olması ve uyum sağlamada güçlük çekmesi normal kabul edilmektedir.